De recente golf van studentenprotesten op universiteitscampussen lijkt allesbehalve spontaan. In de show Dr. Phil Primetime, bespreekt Dr Phil de totstandkoming van de protesten met Jonathan Schanzer (51 jaar) de Senior Vice President van Foundation for Defense of Democrasies.
Ze gaan in op de vraag wie er achter deze protesten zit. In de video wordt aangegeven dat deze protestacties zorgvuldig georganiseerd worden door groepen met een problematische geschiedenis van steun aan Hamas. De aanstichters zijn vaak geen studenten, maar mensen die zijn verbonden aan organisaties zoals American Muslims for Palestine (AMP), waarvan sommige leden eerder betrokken waren bij het financieren van Hamas.
Een prominente figuur die herhaaldelijk opduikt is Osama Abu Irshaid, de uitvoerend directeur van AMP. Hij heeft eerder gewerkt voor de Islamic Association for Palestine, een organisatie die in federale rechtbanken schuldig werd bevonden aan het financieren en ondersteunen van Hamas, en uiteindelijk werd ontmanteld. Abu Irshaid is de afgelopen weken gezien op campussen van onder andere George Washington University en Columbia University, waar hij oproept tot de vernietiging van Israël en soms zelfs de Verenigde Staten.
Deze protesten zijn niet zomaar ontstaan; ze zijn het resultaat van jarenlange inspanningen door groepen die hun wortels al in de jaren negentig hebben gelegd. Een voorbeeld is de Holy Land Foundation, opgericht in 1988 in Richardson, Texas. Deze organisatie werd in 2001 door de FBI gesloten vanwege het sturen van 12 miljoen dollar naar Hamas. Na de sluiting ontstonden er nieuwe organisaties zoals KindHearts in Toledo, Ohio, die eveneens betrokken waren bij terrorismefinanciering.
Er zijn aanwijzingen dat er aanzienlijke financiering en voorbereiding achter de protesten schuilgaan. Grote donoren zoals George Soros en de Rockefeller Brothers Fund zouden geld hebben gestort in netwerken die deze radicale activiteiten ondersteunen. De protesten begonnen al op 8 oktober, slechts een dag na de brute aanval door Hamas op Israël, wat de mate van organisatie en planning benadrukt.
De betrokken studenten lijken vaak niet volledig te begrijpen waar ze voor staan. Velen zijn zich niet bewust van de extremistische en gewelddadige aard van Hamas. Ze worden aangetrokken door slogans en idealen zonder de volledige context te begrijpen. Dit gebrek aan kritisch denken wordt gezien als een falen van het huidige onderwijssysteem, dat niet adequaat lijkt te onderwijzen over de complexiteit van deze kwesties.