article image Bizar

Kledingloze XR-activisten creëren totale chaos in de Primark: internet smult van expliciete beelden

Auteur
Auteur: Julie
Datum: 03/03 09:00

De actie roept een hoop verontwaardiging op: "Op de nationale terreurlijst met jullie!"

Zaterdagmiddag 1 maart zorgden twee activisten van Extinction Rebellion (XR) voor een glibberige entree bij de Primark in Hoofddorp. Met tientallen liters zwarte ‘olie’ blokkeerden ze de ingang van de fastfashionketen. Het doel? Duidelijk maken dat de mode-industrie zo smerig is als de smurrie die ze op de vloer goten.

Smeriger dan dit wordt het niet

“Primark is echt niet te overtreffen in smerigheid,” sneert rebel Olax Outis. Het Ierse moederbedrijf ABF pompt jaarlijks miljoenen tonnen CO₂ de lucht in, mede door het eindeloze transport van goedkope kleding uit Zuidoost-Azië. Maar de echte boosdoener? Polyester. Dit goedje, afkomstig uit aardolie, maakt de mode-industrie tot een broeikasgasmachine van formaat. Fast fashion is verantwoordelijk voor tot wel 8% van de wereldwijde CO₂-uitstoot – meer dan alle vliegtuigen en schepen samen en vergelijkbaar met de totale uitstoot van de Europese Unie.

Zelfverdediging tegen fast fashion

Volgens de activisten was hun actie pure zelfverdediging. “Primark versnelt ons uitsterven,” valt te lezen op de flyer die werd uitgedeeld. De eis? Radicale verandering. Of Primark stopt met kleding produceren, óf het bedrijf schakelt volledig over op tweedehands en 100% gerecyclede materialen. 

“Sleep me maar voor de rechter”

Olax is zich bewust van de juridische gevolgen, maar maalt er niet om. “Ik schaam me er niet voor als ik vandaag de wet overtreed. Ik zou me wél schamen als ik niets deed en deze smerige industrie haar gang liet gaan.” Ook erkent hij de economische schade. “Ik hoop dat deze winkel vandaag flink wat klanten misloopt. Dat is precies de bedoeling. Ik wou dat ik meer kon doen, maar ik ben maar één mens.”

'Victimblaming'

De activisten nemen het winkelend publiek niets kwalijk. De schuld van de klimaatcrisis ligt niet bij consumenten, maar bij bedrijven en overheden die de fastfashionindustrie draaiende houden. “Mensen roepen wel eens: ‘Koop dan gewoon niet bij Primark.’ Maar dat is victimblaming,” zegt Olax fel. “Consumenten worden doodgegooid met reclames die ze aanmoedigen om gemiddeld 50 kledingstukken per jaar te kopen. Primark en co. creëren zelf de vraag door onverkochte kleding massaal weg te gooien en constant nieuwe collecties in de schappen te pleuren.”

Het protest levert een hoop merkwaardige beelden op:

Zeker even checken

Zeker even checken

Reacties

Reacties