Bij de afgelopen verkiezingen speelde de term "gratis bier" een bijzondere rol in Nederland. Caroline van der Plas diende namens haar en Pieter Omtzigt een motie in die werd omgedoopt tot de "gratis-bier-motie", omdat de financiële verantwoording in de motie wat gebrekkig was. De motie was niet "gedekt", zoals dat heet in het Haagse. Wat gratis bier betreft kan Den Haag nog veel leren van het Indiase Bangaluru. Daar krijgen stemmers daadwerkelijk een gratis goudgele rakker aageboden.
Het gratis-bier-initiatief komt niet van een politieke partij, maar van de lokale ondernemers. Er worden meerdere manieren bedacht om mensen naar de stembus te krijgen voor de parlementsverkiezingen. Restaurants bieden bij vertonen van een stembewijs gratis drankjes aan en taxibedrijven brengen mensen die slecht ter been zijn gratis naar het dichtsbijzijnde stemlokaal. Een pretpark biedt zelfs korting op toegangskaartjes voor mensen die gestemd hebben.
Reden voor de initiatieven in de stad is het opkomstpercentage bij de laatste algemene verkiezingen. In 2019 ging slechts 53 procent van de stemgerechtigden in de stad naar de stembus, het laagste opkomstpercentage van alle Indiase steden. Een hotelketen in Bangaluru kwam, bij gebrek aan actie vanuit de overheid, als eerste met een kortingsactie voor stemmers. De hotelketen moest zich verantwoorden voor de rechter. Toen die vorige week besloot dat de actie was toegestaan, kwamen veel meer bedrijven met aanbiedingen.