Een opvallende reclamecampagne van koelfirma Busschaert Koeltechniek uit Dendermonde zorgde vorige week voor opschudding. Op hun vrachtwagens prijken 2 citroenen met de slogan ‘Wil jij het ook zo fris?’. Een creatieve, maar gewaagde aanpak, die blijkbaar niet bij iedereen in de smaak valt.
Na anonieme klachten over vermeende vrouwonvriendelijkheid, besloot eigenaar Lieven Busschaert de puntjes van de citroenen tijdelijk af te plakken met zwarte tape.
Maar die tape verdwijnt nu weer. "Die stukken zwarte tape moet ik weghalen," aldus Busschaert. "De uitspraak van het JEP gaat over het originele beeld, met de puntjes op de citroenen. Dat beeld is niet vrouwonvriendelijk en blijft dus gewoon op onze bestelwagens staan."
De Jury voor Ethische Praktijken (JEP) heeft het dossier onderzocht en besloten dat de reclame niet seksistisch is. "De Jury constateert dat de affiche getuigt van een creatieve benadering met een vleugje humor, zonder vulgaire of obscene beelden," zegt Busschaert. "Ik denk dat iedereen blij is dat er toch nog humor is in deze wereld."
Bekijk hieronder het kunstwerk dat zoveel commotie veroorzaakte:
Creatief met een vleugje humor
Busschaert wilde zijn bedrijf op een luchtige manier in de kijker zetten om nieuw personeel aan te trekken – en dat is gelukt. "We hebben effectief nieuwe medewerkers aangetrokken," voegt hij toe.
Lieven is tevreden met de uitspraak. "Ik denk dat we met deze campagne iets hebben neergezet dat niet alleen fris is, maar ook grappig!"