De uitvaartbranche heeft de afgelopen jaren een flinke groei doorgemaakt. Vooral vrouwen hebben hun stempel gedrukt op de sector, blijkt uit informatie van de Kamer van Koophandel (KVK waar De Telegraaf over schrijft. De 21-jarige Nathalia Bouwhuis, bekend van Love Island is een van deze vrouwen.
Ze begon op haar 20e met het verzorgen van overledenen, en inspireert op haar sociale media – op Instagram heeft ze bijna 40 duizend volgers – anderen om hetzelfde te gaan doen.
Tekst gaat verder onder de foto's.
Ze vertelt aan de T. (Vrouw):
Mijn interesse in het vak begon ongeveer 3 jaar geleden. Toen overleed mijn tante. Ik zag haar echt als mijn moeder, want ze heeft me, samen met mijn oom, opgevoed. Mijn ouders waren daar niet toe in staat en op driejarige leeftijd trok mijn tante aan de bel.
Bij het overlijden van mijn tante wilde ik het liefst helpen met alles. Ik mocht helpen met het aankleden en wassen en ook de uitvaart heb ik deels georganiseerd. Ik vond het heel mooi dat dat kon en was de mensen van de verzorging heel dankbaar.T oen ik twee jaar geleden een vacature open zag staan op Indeed, heb ik zonder erbij na te denken gesolliciteerd. Ik heb toen twee meeloopdagen gehad en wist meteen dat ik dit wilde doen. Ik ga elke dag met plezier naar mijn werk en haal er nog steeds voldoening uit.
Hoe sterk is het aantal ondernemers in de uitvaartbranche nou eigenlijk gestegen? Explosief, blijkt uit de cijfers. De KVK telt maar liefst 67 procent meer uitvaartbedrijven dan 10 jaar geleden, goed voor een totaal van meer dan 3100.
Naast vrouwen spelen zzp'ers ook een grote rol in de monstergroei van de branche. Het aantal zzp'ers in de branche groeide in vergelijking met 2014 met 110 procent, meer dan een verdubbeling dus.