article image Binnenland

Reclames over gezond eten vooral als betuttelend gezien

Auteur
Auteur: I. de Vries
Datum: 29/09 11:15

Minder geld en kennis zijn vermoedelijk de oorzaak

De reclamecampagnes die ervoor moeten zorgen dat Nederlanders sneller een gezonde keuze maken in de keuken, blijkt in veel gevallen juist tegenovergesteld te werken. Vooral Nederlanders die geen universitair of hbo-diploma hebben, zijn wantrouwig naar instituten die voedingsadviezen geven, meldt het AD.

De Erasmus Universiteit onderzocht het effect van de campagnes. Daaruit blijkt dat ze doorgaans juist averechts werken. Een grote groep Nederlanders ervaart de voorlichting als een aanval op de eigen keuzevrijheid. Ook wordt het gezien als een veroordeling en niet als een hulpmiddel. "Mensen krijgen keer op keer te horen dat ze op een verkeerde manier eten", zegt onderzoeker Tim van Meurs, die het proefschrift schreef.

Mensen die geen of een mbo-diploma hebben, eten gemiddeld gezien ongezonder dan mensen met een papiertje van de universiteit of hogeschool. Ze hebben vaker overgewicht. Volgens de onderzoekers komt deze gezondheidskloof door onder meer een lager inkomen, financiële stress en gebrek aan kennis over wat gezond eten is.

Zeker even checken

Zeker even checken

Reacties

Reacties