Het kabinet heeft de afgelopen jaren de stikstofregels speciaal voor luchthaven Schiphol versoepeld. Dat deed het kabinet tegen het advies van de hoogste 'stikstofambtenaren' in. Door het versoepelen van de regels hoefde Schiphol het aantal vluchten niet omlaag te brengen. Dat meldt de NRC op basis van interne documenten van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). Door de versoepelde regels kon Schiphol makkelijk een natuurvergunning krijgen. Deskundigen melden in het artikel van de NRC dat die vergunning waarschijnlijk geen stand houdt als een rechter deze gaat toetsen.
Minister van Natuur & Stikstof Christianne van der Wal (VVD) laat in een reactie weten dat Schiphol dezelfde behandeling als andere private partijen die 'extern salderen' met een andere private onderneming. Het overnemen van stikstofruimte die ontstaat als iemand op een andere locatie stopt, wordt extern salderen genoemd.
Ambtenaren van het ministerie zouden de behandeling van een nieuwe natuurvergunning bewust hebben laten vertragen. Hierdoor kon Schiphol langer doorgaan met vervuilen op hetzelfde niveau. Dat natuurorganisaties de vergunning via de rechter zouden bestrijden werd op het ministerie al ingecalculeerd. In interne berichten aan minister Van der Wal werd echter over een succesvolle vertraging gesproken. "De verwachting is dat dit zeker anderhalf jaar oplevert", schreef een ambtenaar.