article image Algemeen

Vergroot de betrokkenheid van personeel en consumenten bij je bedrijf


Ondernemers hebben baat bij een hoge mate van betrokkenheid van het eigen personeel en de consument bij hun organisatie. Het verkleint het risico dat een medewerker elders solliciteert. Ook consumenten zijn in de huidige tijd sneller geneigd om elders te winkelen, zeker wanneer een product bij de concurrent voor een lagere prijs wordt aangeboden. Daar waar men voorheen vaak naar dezelfde fysieke vestiging trok. Het zijn ontwikkelingen die sterk samenhangen met de groei in de online bestedingen van consumenten en het hybride werken als de nieuwe norm. Beide factoren hebben de afstand tussen een organisatie en haar personeel en klanten vergroot. 

Er zijn verschillende manieren om de betrokkenheid van het personeel en de consument te vergroten. Een simpel voorbeeld: sleutelhangers bedrukken en deze meesturen met een bestelling. De sleutelhanger herinnert een consument regelmatig aan de producten en diensten die deze bij je afgenomen heeft. 

Verras het personeel periodiek met een kleinigheidje 
De betrokkenheid van medewerkers vergroot je door hen regelmatig uit te nodigen voor een organisatiebrede borrel of bijvoorbeeld een bedrijfsfeest. Combineer zo’n moment met het uitdelen van een kleinigheidje. Voor de zomer kozen veel bedrijven voor bijvoorbeeld strandtassen en handdoeken bedrukken, om deze in combinatie met een leuk tijdschrift weg te geven aan het personeel. De handdoeken komen niet alleen op vakantie van pas, maar bijvoorbeeld ook in de sportschool of thuis. Het logo of de bedrijfsnaam op de handdoeken herinnert collega’s regelmatig aan hun werkgever. 

Zoek de interactie op met personeel en klanten 
Niet alleen het weggeven van bedrukte kleinigheidjes draagt bij aan het versterken van de band tussen een consument en aanbieder, of tussen werknemer en werkgever. Denk ook aan het inzetten van berichten op sociale media, waarmee je consumenten aanzet tot het achterlaten van een reactie. Een dergelijke interactie vergroot de kans dat de consument een product of dienst bij je afneemt. Naast de berichten op sociale media zou je het versturen van een periodieke nieuwsbrief kunnen overwegen. 

Feedback ophalen bij de eigen medewerkers 
Werkgevers doen er verstandig aan om daarnaast feedback op te halen bij het eigen personeel. Dat geeft medewerkers het gevoel gehoord te worden. In het bijzonder, wanneer het ophalen van feedback ook daadwerkelijk leidt tot een verbetering van de interne processen. Gehoord worden is geen vanzelfsprekendheid, zeker doordat medewerkers steeds vaker vanuit huis werken in de huidige tijd. De korte gesprekjes bij de koffieautomaat vinden steeds meer plaats.

Zeker even checken

Zeker even checken