De overgang van benzine- en dieselauto’s naar elektrisch rijden dreigt forse vertraging op te lopen omdat het stroomnet de vraag niet aankan. Het plaatsen van een openbare laadpaal kan ik Overijssel en Gelderland nu al weken tot maanden duren, schrijft het AD.
Terwijl de grenzen van het stroomnet in zicht komen, voorziet de Nationale Agenda Laadinfrastructuur een explosieve groei van het aantal stekkerauto’s. Naar verwachting komen er tussen 2020 en 2025 zo’n 700.000 stekkerauto’s bij, in de vijf jaar daarop komen er nog ruim een miljoen bij.
Nederland is op dit moment Europees koploper wat betreft nieuwe laadpunten, maar het tempo moet dus nog verder omhoog. Duurzaamheid-adviesbureau Over Morgen en autobrancheclub Bovag benadrukken in de krant dat het stroomnet nu al piept en kraakt onder de groeiende stroombehoefte, denk bijvoorbeeld aan het toenemende aantal warmtepompen in Nederlandse huizen. Bovag vindt dat een opwaardering van het stroomnet een ‘speerpunt’ moet worden in de partijprogramma’s voor de aankomende Tweede Kamerverkiezingen. ‘’We doen als Nederland iets goed, want we zijn koploper in Europa, maar het gaat nooit hard genoeg. Vooral bij het opladen van vrachtwagens dreigen problemen. Er moet een tandje bij.’’
Innovatie kan een deel van de oplossing zijn, benadrukken betrokkenen. Batterijen worden bijvoorbeeld steeds beter, waardoor een stekkerauto minder vaak hoeft te worden opgeladen. Ook kunnen overheden en netbeheerders veel doen om de capaciteit van het stroomnet beter te benutten.