Cijfers van Betaalvereniging Nederland laten zien dat het totaal aan uitgaven op het internet van Nederlandse consumenten ook in het eerste kwartaal van dit jaar steeg ten opzichte van Q1 2023. Het is een trend die al langere tijd gaande is. Waar het totaal aan online uitgaven in het eerste kwartaal van 2020 nog op geen zes miljard euro lag, groeide dat bedrag tot meer dan negen miljard in het eerste kwartaal van dit jaar. Ten opzichte van vorig jaar betekent het een groei van drie procent.
Het bestedingsgedrag van consumenten maakt het voor ondernemers steeds belangrijker om zichtbaar te zijn op het internet. Dat merkt ook een marketingbureau in Amsterdam, waar de vraag naar hulp bij het toepassen van verschillende vormen van online marketing groeit. Ondernemers hebben de tijd en kennis vaak niet om zelf op adequate wijze aan de slag te gaan met het opzetten van deze campagnes.
Online marketing meer dan het verbeteren van zichtbaarheid
Ondernemers kloppen vaak aan bij een marketing bureau in Den Haag voor zoekmachine optimalisatie, vaak afgekort tot SEO. Het is erop gericht de zichtbaarheid van een website in de zoekresultaten te verbeteren. Waar SEO voornamelijk op een wat langere termijn effect kan hebben, geldt voor SEA (Search Engine Advertising) dat dit al op korte termijn resultaat oplevert. Belangrijk om te beseffen is echter dat online marketing veel meer is dan het verbeteren van de zichtbaarheid van websites in de zoekmachine.
Aandacht trekken van consumenten met een spelletje
Denk bij online marketing bijvoorbeeld ook aan de toepassing van gamification. Dit omvat het inzetten van een spelletje, zoals een korte quiz of bijvoorbeeld een puzzel, om de aandacht van potentiële consumenten te trekken. Doel hierbij is dat de consument zijn gegevens achterlaat, wat dient als een lead voor een later moment.
Verbeteren van klantretentie lastig op het internet
Een derde vorm van online marketing is e-mailmarketing, dat vaak gericht is op klantretentie. Eenvoudig is dat allerminst, daar de consument veel minder vaak structureel bij dezelfde webshops shopt. Voorheen gingen consumenten regelmatig naar dezelfde fysieke winkel; tegenwoordig zoekt men naar de aanbieder met de laagste prijs voor een (vergelijkbaar) product. Met een nieuwsbrief proberen ondernemers bestaande klanten aan te zetten tot een terugkeer naar de webwinkel. Dat doen zij bijvoorbeeld door een kortingscoupon aan te bieden, of door de nieuwste producten en diensten in het assortiment te introduceren bij de consument. Een marketing bureau helpt ondernemers zo’n campagne uit te werken.