Het gaat niet goed met de omzet van de McDonald’s. De fastfoodketen maakt al maandenlang minder omzet van verwacht. De burgers, frietjes en milkshakes zijn volgens retaildeskundigen veel duurder dan vroeger, en nog altijd even ongezond.
Dat schrijft het AD. “Ze hebben hun prijs-kwaliteitverhouding verwaarloosd, en dat precies in tijden van hoge inflatie waarin mensen zo moeten letten op hun centen”, vertelt merkendeskundige Paul Stamsnijder aan de krant. “Een sterk merk houdt de prijzen in de hand. In Mexico zorgt Coca-Cola er bijvoorbeeld voor dat cola goedkoper is dan water.”
Tekst gaat verder onder de video.
Om de dalende omzet te bestrijden, introduceert de fastfoodketen voordeelmaaltijden. Zo kennen we in Nederland bijvoorbeeld sinds korte tijd het ‘McSmart menu’.
Niet alleen de prijs, maar ook het toenemende bewustzijn van consumenten op het gebied van gezondheid speelt een rol. Stamsnijder: “Als je nu vol inzet op gezondheid, verloochen je ook je verleden. Toch moet het bedrijf dat zien op te lossen: de duurzaamheid van het aanbod en de gezonde aspecten beter voor het voetlicht brengen.”