Per maand gaan er duizenden gestolen e-bikes over de grens naar met name Oost-Europa. De diefstal wordt georganiseerd door criminele bendes die steeds slimmer te werk gaan, waarschuwt René Middag, projectleider Mobiel Banditisme van de nationale politie, in De Telegraaf.
‘’Het is overduidelijk dat het vizier van de bendes verschoven is van de ‘gewone’ fiets naar de elektrische variant. Ze zijn duurder, bij aanschaf tussen de twee en drieduizend euro en daardoor lucratiever’’, stelt Middag.
Volgens de politie gaan de bendes, die veelal uit Oost-Europese landen komen, steeds geraffineerder te werk. Zo plakken de bendes valse stickers met framenummers over de originele, om zo te voorkomen dat een gestolen lading wordt ontdekt. Ook overhandigen de criminelen vervalste corresponderende vrachtbrieven als ze worden aangehouden.
Middag zegt dat het noteren van het serie- of framenummer van een e-bike essentieel is voor een fatsoenlijke opsporing. ‘’In Nederland hebben wij een digitaal opkopersregister waarin alle goederen die in Nederland tweedehands worden ingekocht worden gecontroleerd’’, vertelt hij. ‘’Als iemand aangeeft dat ze een zwarte Stella-fiets missen, dan kunnen we daar niets mee.’’
Doordat de bendes zich voortdurend door het land verplaatsen krijgt de politie hen moeilijk te pakken. ‘’We hebben het over goed georganiseerde bendes die hun zaken voor elkaar hebben. Ze hebben zogenaamde ‘hubs’ in het land waar ze hun gestolen goederen naartoe transporteren. En vanuit deze loodsen worden dan hele ladingen goed gecoördineerd de grens overgebracht om daar verhandeld te worden’’, zegt de projectleider Mobiel Banditisme.