article image Algemeen

Een goede boekhouding doe je zo


Veel startende ondernemers richten zich vooral op strategie, productie en andere bedrijfsaspecten, en vergeten aandacht te besteden aan hun boekhouding. Maar een rommelige administratie kost veel tijd en kan voor een hoop ergernis en frustratie zorgen. Bovendien zijn belangrijke beslissingen sterk afhankelijk van de financiële situatie. Het is daarom aan te raden om de boekhouding goed op orde te hebben of op zijn minst een helder overzicht ervan te behouden. Dat kan bijvoorbeeld via een boekhoudprogramma van e-Boekhouden.nl. Hieronder delen we een paar handige tips om je administratie op orde te houden.

Doe zo veel mogelijk zelf

Geef je geld uit aan een accountant of boekhouder voor het verwerken van bonnetjes en het doen van btw-aangifte? Dat is eigenlijk niet nodig. Met een goed boekhoudprogramma kun je dit gemakkelijk zelf doen. Veel ondernemers zien hier tegenop, maar een hoop programma’s zijn heel makkelijk in gebruik. Veel taken kun je automatiseren, waardoor het niet veel tijd kost. Door zelf je boekhouding te doen, behoud je altijd controle over je financiën en heb je continu inzicht in de financiële gezondheid van je bedrijf.

Stel de administratie niet uit

Door uit te stellen, zorg je ervoor dat de taak alleen maar groter wordt. Je gaat er hierdoor nog meer als een berg tegenop zien. Terwijl wekelijks een kwartiertje focus op je administratie al zoveel scheelt. Een tip is om hier een vast moment in de week voor in te plannen. Het liefst in de ochtend, dan is je geest nog helder en ben je er meteen vanaf. Zet de timer en ga aan de slag. Het is goed om te begrijpen waar je geld naartoe gaat. Wat zijn je vaste kosten? Wat zijn je variabele kosten? Voor kleine tot middelgrote bedrijven is de administratie meestal niet erg complex, waardoor het best eenvoudig is om je uitgaven te categoriseren.

Werk op de factuurdatum

Voor de inkomstenbelasting en je btw-aangifte zijn de data op de facturen leidend. Ontvang je bijvoorbeeld een factuur op 29 maart, dan valt deze onder het eerste kwartaal, zelfs als je deze pas op 1 april betaalt. Dit geldt ook voor facturen die je zelf verstuurt. Het is daarom verstandig om alle documenten correct te dateren en goed bij te houden.

Zorg voor orde en netheid omtrent je documenten

Alle informatie die je voor jouw bedrijf elektronisch of op papier vastlegt, vormt een belangrijk onderdeel van de administratie en moet worden bewaard. Het is wettelijk verplicht voor elke ondernemer om administratie zeven jaar lang te bewaren. Dit omvat onder andere kassabonnen, inkoop- en verkoop boeken, contracten, bankafschriften, overeenkomsten en kasadministratie. Aan te raden is om deze documenten goed te organiseren en apart te bewaren. Het liefst op een plek waar je makkelijk toegang toe hebt, zodat je er snel bij kunt wanneer nodig.

Zeker even checken

Zeker even checken

Reacties

Reacties